dinsdag 13 maart 2018

13 maart: de koeien hebben staarten


Zomaar een selectie uit de resultaten van de workshop Stoere Stieren & Gekke Koeien die ik gisteren gaf in groep 5. Over inspiratie gesproken: in dit lokaal woont de leukste meester van Nederland. Die classificatie bestaat vast niet; zelfbedacht. De leukste meester van Nederland is op alle fronten inspirerend en hem zien lesgeven is een feest. Jaloers op de 32 leerlingen...

Na heel veel beeldbeschouwing een pittige opdracht. Opbouwen vanuit abstractie om tot vorm te komen in plaats van te verbeelden vanuit de contourlijn. En dan ook nog eens met een gereedschap waarvan je denkt: wat gaat dit doen? Wat een mooie resultaten. Ik zie koeien en stieren in alle mogeleijke gedaanten, geinspireerd op al die beelden die ik liet zien: brutale koe, angstaanjagende stier, maar ook dansende, rennende, verbaasde, lieve, gekke.

Opvallend: nagenoeg alle leerlingen hebben hun koe of stier met de kop naar links gemaakt. Paulus Potter deed het ook met zijn stier. Veel dieren in de grottekeningen in Altamira en Lascaux gaan naar links, maar evenzoveel rennen de andere kant op. De stieren van Picasso kijken naar rechts, maar Picasso is altijd een beetje dwars.

Wat is de cogniteive logica referend aan het functioneren van onze linker- en rechter hersenhelft? Onze Nederlandse verkeersborden met ruiter te paard gaan naar links, maar ons schrift is gebaseerd op het tegenovergestelde... In het Verenigd Koninkrijk rijden ze links, omdat vroeger de ridders te paard het liefst hun zwaarden in hun rechterhand hielden en daarmee de tegenligger konden dwarsbomen. 

Ik raak meer geinspireerd door het goede nieuws van vandaag dat de kleine scholen in Nederland extra geld krijgen. En ik bedenk spontaan dat ik de kleinste basisschool in Nederland ga beginnen. Naast de leukste meester van Nederland heb ik tijdens de Kinderkunstweek zoveel andere inspirerende leerkrachten ontmoet!  Kom maar op! We gaan heel veel doen met creativiteit en in de koffiepauze lossen we het links-rechts-probleem op. Als het op onze school al een probleem is. 

Maar hoe gaan we dat nu doen met de invloed van al die dingen in de beeldcultuur waar we geen grip op hebben? Alle dierenemoji's kijken naar links! 

Evenals de stieren en koeien van groep 5 van de leukste meester van Nederland. Komt het omdat ik in de instructie de kop van mijn voorbeeld ook naar links maakte? Of is het toch iets wat we nader gaan onderzoeken? Of is het toeval?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

URBAN SKETCHING VLISSINGEN Het mooie weer is in aantocht. Tijd voor Urban Sketching : tekenles op locatie en vastleggen wat je ziet! Tij...