donderdag 15 maart 2018

15 maart: ode aan Henny Arkema

Opdat wij nooit mogen vergeten en altijd met andere ogen mogen kijken...

Toen ik een jaar of 8 was, mocht ik een keer mee naar Appingedam. Daar woonde in het (toen nog) bejaardenhuis Paasweide een oude vriendin van mijn overgrootmoeder en mijn moeder was bereid haar daar heen te rijden en haar weer op halen. In de lange gang kwam er een andere vrouw naar mij toe. "Kom jij maar eens met mij mee, jij vindt het vast leuk om schilderijen te kijken." Verlegen als ik was, volgde ik haar naar haar kamer.

Hoe geweldig dat de Kinderkunstweek het mogelijk maakt om kunst dicht zo bij de kinderen te brengen. Ik heb de afgelopen dagen als gastdocent op verschillende scholen explosies mogen ervaren: in kleuren, in motoriek, in composities. Wat een enthousiasme en stiekem zijn we heel erg aan het beeldbeschouwen... Dat gebeurde bij mij vroeger op de lagere school niet.

Van de ontmoeting met de schilderijen van de oude mevrouw in het bejaardenhuis weet ik nog weinig. Wat zoveel meer indruk maakte: ze kwam me iets later tegemoet en ze gaf me een tekening. Die mocht ik hebben, ze had gezien dat ik nieuwsgierig was en ik had verteld dat ik ook van tekenen hield. Voor zowel mijn moeder als mij was het een verrassing: iemand die je zo maar iets gaf, iemand die je niet kende... Van de tekening begrepen we niet zoveel, maar mijn moeder zei: "Als je er maar lang genoeg naar kijkt, zie je er van alles in". 

Ik roep nu steeds tegen leerkrachten: "Je hoeft geen verstand van kunst te hebben, om er met kinderen over te praten!"

En zo was daar ineens mijn eerste confrontatie met beeldende kunst. En de kunstenares had een naam, want het werk was gesigneerd: Henny Arkema.


Mijn moeder vond het bijzonder genoeg en er werd geïnvesteerd in externe lijstenmaker. 

Mijn hele leven heb ik de ingelijste prent van deze mevrouw Henny Arkema bewaard en gekoesterd. En in verschillende levensfasen er steeds weer nieuwe dingen in ontdekt. Veel, veel later vertelde mijn moeder dat Henny Arkema was overleden. Ze had het in de (toen nog) Nieuwsblad van het Noorden gelezen. "En het schijnt dat het best een bekende kunstenares was" zei mijn moeder erbij.

In 2014 werd via RTV Noord het volgende nieuws gedeeld:

Henny en Karel Arkema woonden en werkten in Appingedam. Karel Arkema (1901-1965) was lid van het schilderscollectief De Ploeg. Bijna weggegooid. De werken zijn gevonden tijdens het opruimen van verschillende opslagruimtes op Paasweide. In eerste instantie werd gedacht dat de schilderijen niets waard waren.

Zo bijna aan het eind van de Kinderkunstweek dus even een mooi moment van bezinning en kijk maar lang genoeg naar de prent van Henny Arkema. Er valt zoveel te ontdekken. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

URBAN SKETCHING VLISSINGEN Het mooie weer is in aantocht. Tijd voor Urban Sketching : tekenles op locatie en vastleggen wat je ziet! Tij...