zaterdag 17 maart 2018

17 maart: van kip tot staart (uit de oude doos)


Wij zijn huisdierloos opgevoed. Volgens mijn ouders was een hond of poes gevaarlijk. Niet voor ons, maar vanwege het feit dat we een bedrijfspand aan huis hadden. Met zoveel in- en uitgaand verkeer zou poes of hond misschien onder een auto komen. Het klonk als een logisch feit. Toch kwam er via school af en toe een stimulans binnen: andere kinderen hadden wel huisdieren! 

Dus zwichtten mijn ouders voor een vogeltje. Ik mocht 'm Rhodoniet noemen. Ik kende destijds alle edelstenen en mineralen uit mijn hoofd, dus de naam van deze roze-zwartgevlekte kanarie-achtige was een feit. 

Feitelijk was Rhodoniet een bron van extreme irritatie. De vogel wilde de herrie -die mijn broertjes en ik maakten- overstemmen. Met als gevolg dat Rhodoniet zijn korte leven sleet onder een theedoek die mijn moeder op gezette tijden over het kooitje gooide. 

We hebben ook nog kort goudvissen gehad. Totdat mijn broertjes oude motorblokken en andere auto-onderdelen in de kom gooiden. De vissen hadden immers ook een huisje nodig. Aan fantasie geen gebrek, maar die vissenkom met vissen ging weg.

Op de kunstacademie kreeg ik de opdracht om de verschillende bewegingen van een dier vast te leggen. Medestudenten haalden inspiratie uit hun huiselijke omgeving. Was ik dan de enige die niets met dieren had?  Gelukkig had mijn opa een aantal kippen. En zo werd een serie kippen een feit: oma had een grote trap in de kippenren gezeten daar mocht ik op zitten. Kippen tekenen. 

Het gevolg van alles is dat ik weinig tot niets met dieren heb. Die kippen vanaf een hoge trap tekenen, dat durfde ik nog wel. Kunnen al die meesters, juffen een leerlingen zich voorstellen hoe ik de afgelopen anderhalve week dubbel en dwars mijn best moest doen om tijdens de Kinderkunstweek de liefde voor de dieren te veinzen? 

(De kippen zijn gemaakt op bruin pakpapier, de kleur van de kippen. Uitgevoerd in Oost-Indische inkt en oliepastel, twee nogal tegengestelde materialen ragfijn t.o.v. vet lomp. En zoals gebruikelijk preseenteerde ik de kippen in een doosje)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

URBAN SKETCHING VLISSINGEN Het mooie weer is in aantocht. Tijd voor Urban Sketching : tekenles op locatie en vastleggen wat je ziet! Tij...