zaterdag 10 maart 2018

10 maart, de hond heeft geen staart


Op maandag- en dinsdagmiddag train ik de high potentials van het Scheldemond College in het tekenen naar de waarneming. Ik heb het High School-programma ingevuld met een serie lessen op locatie: Urban Sketching. Tekenen wat je ziet en verslag leggen van de plaats waar je je bevindt. Leuk, maar stiekem prop ik zoveel speelse perspectiefbeginselen in de les, dat ze soms door de regels en loodlijnen de horizon niet meer zien...

De wisselwerking tussen de activiteit en de locatie is iedere keer weer verrassend inspirerend. Bovenstaande tekening is gemaakt door Noah (14) tijdens onze tekensessie in de Rabobank Lange Zelke Vlissingen. In deze les stonden een aantal basisprincipes centraal: geometrische vs ronde vormen, binnen vs buiten binnen de compositie en het vastleggen van bewegende mensen. Ik ontdekte in Noah's tekening (zicht op de Spuistraat vanuit de Rabobank) dit bijzonder goed getroffen hondje. 

Aan de structuur van de tekening kun je zien, hoe detail dit stukje is: je kan de vezels van het schetsboekblad tellen! 

En het hondje is uniek: 
met zo weinig en klein 
een hondje kunnen zijn.

De high potentials van het Scheldemond College verklaarden me voor gek. "Moet je daarom zo gillen?" Ja, als ik iets heel bijzonders zie, maak ik een gek geluid.

Dat doen ze nu iedere week, als ik aan het einde van de tekensessie de liefde verklaar aan een heel mooi onopgemerkt en onbedoeld prachtig stukje detail.

vrijdag 9 maart 2018

9 maart: WEEKEND

...dus, even lekker de tijd om met andere ogen naar de dingen te kijken...

"Meneer, mag ik u wat vragen? Het is een gekke vraag..."

De oudere man sjouwt de lege groentekratten naar de vrachtwagen. Het is bijna einde vrijdagmarkt Vlissingen. 

Of ik  gembertjes mag uitzoeken die op dieren lijken.

"Je gaat je gang maar, hoor!"

Zonder blikken of blozen stapelt hij de kratten verder op. 

Het is dus geen gekke vraag.


donderdag 8 maart 2018


Karel Appel en zijn vriendjes hebben inspirerende katten en poezen geschilderd. Met de leerlingen van groep 1 en 2 is het een feest om alle vormen, kleuren en gevoelens te benoemen. Ja, voor die ene kat met die enge klauwen zijn we bang...

Vervolgens 'bouwen' de kinderen hun eigen poes uit gekleurd papier. Scheur maar poten, oren, een staart. En gebruik maar zoveel mogelijk verschillende kleuren. Want vandaag zijn we net als Karel Appel ook kunstenaar. Dus alles kan!

De poezen verstoppen zich echter in het bos... We toveren ze terug door het met drukinkt  de erop-gelegde vellen in te rollen. Kijk, daar is de poes weer! En probeer nu alle stukjes maar eens als een puzzel terug te leggen...







de resultaten:







woensdag 7 maart 2018

7 maart: vorm/restvorm, bedacht/niet bedacht



Frieda is 77 en tekent op ansichtkaartformaat allerlei vormpjes. Als ze er later naar kijkt ZIET ze overal dieren. In de vormen, maar ook in de restvormen. Door een oogje of een snaveltje toe te voegen, de verschillende vlakken in te kleuren, WORDEN het dieren.

Escher construeerde vanuit vooropgezette wetmatigheden composities en door steeds minimale veranderingen aan te brengen in de herhalingen, werden de restvormen vormen. En andersom.







dinsdag 6 maart 2018

6 maart: geïllustreerde dieren

Een speciale dag op de Frans Naereboutschool in Vlissingen: alle kinderen maken 1 pagina voor het grote Illustratieboek. Ze leren per groep een nieuwe techniek en in deze techniek illustreren ze een citaat/zin/bladzijde uit hun lievelingsboek. Formaat 30 x 50 cm.


groep 3/4 sjablonen/vorm/restvorm
pastelkrijt en houtskool

Kattengras? dacht Mick. Ik wed dat er hier wel een paar katten rondlopen. 'Poes, poes...':


------

groep 1/2
vormen scheuren/knippen en hiervan een afdruk maken

Hij had nu geen honger meer. En hij was ook niet meer klein, hij was een grote dikke rups geworden:


------

groep 3/4 sjablonen/vorm/restvorm
pastelkrijt en houtskool

Zeker weten. Ik heb het van een vriend, een visser. Hij kan een school sardines op twee meter precies lokaliseren:


------

groep 5/6
grote vormen knippen en compositie samenstellen, hiervan een afdruk maken en detailleren met lijn (ecoline) in 1 tegenkleur

De tijger springt tevoorschijn, Zodra het prooidier dichtbij genoeg is, springt de tijger bliksemsnel tevoorschijn uit zijn schuilplaats:


-------

groep 7/8
schilderen in twee kleuren zonder kwast maar met eigengemaakte sjablonen en spons en met stukjes karton

De kamer van Chloe en Chanel zat bomvol konijntjes. Ze huppelden overal rond, zaten onder de kast, op het kussen van Chanel en achter de TV:




maandag 5 maart 2018

5 maart: harp en dieren (koekeloeren en goegeloeren)

In het kader van de stelling 


Je hoeft geen verstand van kunst te hebben om met kinderen over kunst te kunnen praten

een aantal schilderijen over hetzelfde verhaal. Orpheus die met zijn harp zulke mooie muziek maakt, dat alle dieren verwonderd naar hem luisteren. Een heel oud verhaal uit de Griekse mythologie, maar door de eeuwen heen altijd een inspiratie voor kunstenaars om opnieuw in beeld te vertalen.

Zomaar 4 voorbeelden die de moeite zijn om alle vier te bekijken, te benoemen en de verschillen en overeenkomsten ontdekken. En hoe zijn ze gemaakt? Welke dieren herken je?

Zoveel vragen en zoveel antwoorden, door alleen maar te kijken. De kinderen weten er wel raad mee!



Met dank aan Google, goegeloer maar eens verder op dit thema...

zaterdag 3 maart 2018

zaterdag 3 maart: deze poezen hebben een kopje thee gedronken


De resultaten van een leerkrachtentraining/inspiratieles ter voorbereiding op de Kinderkunstweek. De opdracht: peuter een gebruikt theezakje uit elkaar, kijk naar de vormen/kleurstelling/structuur en maak er een poes van. 

vrijdag 2 maart 2018

2 maart: dalmatiër - Deense dog - teckel


Vandaag was ik gastdocent op een basisschool in Vlissingen en tijdens de eerste les kwam Lotte binnenwandelen met toffe boots. Die wilde ik natuurlijk wel even vastleggen, want inspiratie voor de Kinderkunstweek is overal!

In deze gastles mocht ik de leerlingen van groep 4 vertellen wat het is om illustrator te zijn. De kinderen kregen allemaal een citaat uit het boek "Weg met die krokodil" -een boek van Paul van Loon vol dieren- en ze mochten geheel volgens hun eigen invulling en associatie deze zin(nen) vertalen in een techniek met zelfgemaakte sjablonen en pastelkrijt.

Toen ik thuis de foto's van de resultaten bekeek, flitste het bekende schilderij van Giacomo Balla ineens voorbij: wat een treffende per-ongeluk-gelijkenis!

En wat een leuk drieluik is het geworden: de laarzen van Lotte die overgaan in de laarzen van Leona uit het boek. Leona lijkt meegesleurd te worden door die enorme Deense dog en onderweg passeren ze die fragiele tuttebelstapjes van de dame met teckel.

donderdag 1 maart 2018

1 maart snotlap-recycle

Vanaf 1 maart iedere dag een inspirerend prikkeltje in het kader van de Kinderkunstweek https://kinderkunstweek.nl/
 over dieren... 

Niet alleen voor leerkrachten, maar voor iedere dierenvriend! 
Wil je dit iedere dag in maart beleven? Vul je mailadres in op https://filiaalvlissingen.blogspot.nl/

woensdag 28 februari 2018

de wereld begint bij AAP

Het idee MAART HEEFT EEN STAART wil ik graag uitleggen;  
Ik ben en blijf tenslotte een juf.

In het kader van de Kinderkunstweek krijgt alles een kop en een staart. Afgelopen weekend was ik bij mijn ouders en een dierbare foto getuigt van een bijzonder moment. 

Mijn moeder zegt: "Ik weet niet waar ze zijn gebleven.." 

We hadden vroeger 3 van die stenen aapjes. Horen, zien en zwijgen. Ik zit met mijn ouders op de bank. In mijn vaders hoofd zijn opeens heel veel dingetjes stuk, kapot, over en uit. Wat een paar hersenbloedingen kunnen doen. Mijn moeder vraagt aan pappa of hij weet wie daar nu naast hem zit. "Het is je dochter. Het begint met een A..." Hij kijkt mij aan en na lang twijfelen zegt hij: "AAP"

Ik kan ze uittekenen, die drie stenen aapjes. Eentje hield de handen voor z'n mond, de ander had dovemansoren en de dan had je die met z'n handen boven z'n wenkbrauwen, ver de verte in kijkend.

In de context van de drie-eenheid:
- ik ben zien. Ik observeer. En waar is mijn vader gebleven?
- mijn vader is horen. Hij draait iedere avond CD's tot in den treure en roffelt met zijn handen het ritme op de kast. Soms urenlang. Maar hij lijkt gelukkig.
- mijn moeder is zwijgen. Ze zwijgt over de intens verdrietige momenten en legt af en toe haar handen op haar ogen omdat ze er even niet wil zijn.

En dan zijn we zomaar drie apen op de bank. Het leven begon met de aap. Het onderwijs begon met de aap. Ik zal nooit weten of mijn lieve pappa refereerde aan het leesplankje toen mijn moeder vroeg wie zijn dochter was. Het begint met een A. Een aap.



en Auke, een mooier moment had je niet kunnen vangen. 

maandag 26 februari 2018

K I N D E R K U N S T W E E K 7 - 1 8 M A A R T

Wat een mooi initiatief: de kinderkunstweek in Zeeland (https://kinderkunstweek.nl/)

Vorig jaar werd ik door MuZEEum uitgenodigd om in de kinderkunstweek een aantal workshops te verzorgen, dit jaar geef ik gastlessen op scholen in Walcheren, kunnen de kinderen in mijn atelier Filiaal Vlissingen terecht om een beest te drukken (+ sticker!) en geef ik op 11 maart een Kids College, zie http://www.filiaalvlissingen.nl/onderwijs.html

En omdat inspiratie nooit ophoudt... In maart iedere dag een leuk, maar vooral inspirerend ideetje voor leerkrachten in het basisonderwijs!

Maart heeft een staart, maar ook buiten Zeeland en buiten de Kinderkunstweek kun je gekke en leuke ideeen krijgen via mijn dagelijkese posts op het blog van Filiaal Vlissingen.

Noteer je mailadres linksboven. En oja: maart heeft een staart!




zondag 25 februari 2018

komende activiteiten



Filiaal Vlissingen volop in beweging!

Sinds de opening begin november 2017 hebben veel mensen hun weg naar Filiaal Vlissingen gevonden. Cursussen Tekenen & Illustreren, Urban Sketching, maar ook workshops papierscheppen, experimentele druktechnieken. Het open galerieweekend trok maar liefst 220 bezoekers. Een klein impressie: